Articole

Fundația Amfiteatru la Târgul de Turism al României, ediția de primăvară, 21-24 februarie 2019

Fundația Amfiteatru a participat, în parteneriat cu revista România Pitorească, la ediția de primăvară a Târgului de Turism al României, desfășurat în perioada 21-24 februarie 2019 la Romexpo. Prezența noastră s-a concretizat în activități din cele mai diverse desfășurate la stand: expoziții de fotografie, lansări și prezentări de carte, discuții și dezbateri despre turism, lansarea unei campanii naționale de promovare a turismului românesc, prezentarea ofertelor de explorare a comunităților și identităților teritoriale și nu în ultimul rând acțiuni de informare a publicului despre beneficiile turismului responsabil.

Prima zi a evenimentului (joi, 21 februarie) a debutat cu o expoziție a Salonului Național de Fotografie Turistică unde publicul a avut ocazia să admire o serie de fotografii autentice, de dimensiuni variate, fiecare cu o poveste fascinantă. A urmat lansarea campaniei naționale de promovare a turismului românesc prin inaugurarea website-ului www.coltisorderomania.ro, acompaniată de un moment muzical, acțiuni moderate de domnul Valentin Adrian Iliescu. Ziua a continuat cu lansarea cărților apărute în Colecția Verde a editurii România Pitorească: „O croazieră pe Dunăre în siajul istoriei” (2018) de Niculae Petrescu și „Hoinari prin munți” (2019) de Dinu Mititeanu și prezentarea cărții „Turismul rural românesc în context internațional” (2018) de Dănuț Ungureanu, cu participarea deosebită a domnului dr. Vasile Glăvan, acțiuni al căror amfitrion a fost domnul Mihai Ogrinji.

Ziua de vineri (22 februarie) a început cu discuții și păreri despre turismul românesc și promovarea acestuia în țară și peste hotare, urmate de lansarea cărții din Colecția Verde a editurii România Pitorească: „Noi, cei de la Știința” (2018) de Petru Suciu și prezentări susținute de alpiniștii Dan Vasilescu și Mihai Cernat despre frumusețile și riscurile pe munte la vreme de iarnă (acompaniate de proiecții foto și video).

În paralel cu acțiunile de la stand s-a desfășurat și conferința „Turismul responsabil în România: poveștile noastre” ai cărei invitați au fost încântați să ne povestească despre modul în care au adoptat și aplicat principiile turismului responsabil în demersurile lor. Obiectivul acestei conferințe a fost acela de a aduce dimpreună puncte de vedere, prezentări de bune practici, studii de caz și argumente în favoarea utilizării identităților pentru dezvoltarea durabilă, orientând astfel demersul nostru către finalități concrete, utile promotorilor, întreprinzătorilor și nu în ultimul rând comunităților.

Moderatorul conferinței a fost președintele Fundației Amfiteatru, domnul Aurel Borșan, iar speakerii invitați să ia cuvântul au fost:

Domnul Mihai Ogrinji, redactor-șef la revista România Pitorească – cea mai veche publicație de turism din țara noastră, care a vorbit despre românii din jurul României invocând importanța identităților locale în dezvoltarea turismului responsabil în țara noastră.

Domnul Dan Burlac, directorul Alpin Film Festival, care a vorbit despre festivalul de film și cultură montană din România, aflat la a IV-a ediție.

Domnul Cosmin Dragomir, jurnalist, care a dezvoltat cunoscuta revistă online dedicată gastronomiei românești – GastroArt, ne-a prezentat o scurtă istorie a ospitalității și gastronomiei românești despre care regăsim informații prețioase și în prima carte a editurii GastroArt – „Bucătăria română. Carte cuprinzătoare de mai multe rețete de bucate și bufet 1865”, care strânge la un loc mai multe rețete din spațiul românesc, rețete vechi de mai bine de un secol.

Doamna Ioana Pătrășcoiu, co-fondator My Secret Romania, o împătimită a călătoriilor care dezvelesc mici comori ascunse chiar și în cele mai puțin vizitate comunități – comori care, odată integrate într-un circuit turistic calibrat pe comunitatea respectivă, pavează calea spre turismul responsabil, ne-a vorbit despre modul în care promovează locurile despre care lumea nu știe că există sau crede că „acolo nu e nimic de văzut/făcut” prin organizarea de brunch-uri, capturând astfel specificul gastronomic al locului, tradițiile și rețetele de acolo folosind doar ingrediente locale.

Domnul Cătălin Țibuleac, Președintele Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării, a vorbit despre necesitatea unor strategii eficiente de dezvoltare și promovare a destinației turistice, care trebuie să fie gestionată corect în continuare, pentru a avea și în anii următori rezultate sustenabile. De asemenea, a menționat cât de importantă este construirea unui produs turistic integrat, bazat pe multiculturalitate, tradiții, meșteșuguri, gastronomie și biodiversitate.

Doamna Mátyus Enikő, managerulTransylvania Balneoturism Cluster care susține și promovează potențialul balnear al Transilvaniei, ne-a prezentat elementele necesare pentru ca stațiunile cu potențial balnear să furnizeze o oază de sănătate și confort: natura, imaginea resortului, bazele de tratament și resursele naturale, experții în balneologie, experții în turism, comunitatea locală și grupul țintă. De asemenea, ne-a vorbit despre inițiativele, activitățile și schimburile de bune practici ale Transylvania Balneoturism Cluster în domeniul turismului responsabil.

Domnul Ovidiu Popescu, consilier la cabinetul președintelui Consiliul Județean Gorj și secretar general al Asociației de Promovare a Turismului Gorjean „Acasă la Brâncuși”, a prezentat obiectivele, acțiunile și parteneriatele asociației în vederea dezvoltării turismului responsabil în județul Gorj. Mai mult însă, a vorbit despre prezența asociației „Acasă la Brâncuși” la festivaluri, evenimente, schimburi de experiență prin care a promovat identitatea gorjeană și brandul turistic al județului – Constantin Brâncuși.

Domnul Gheorghe Epure, primarul comunei Polovragi, a vorbit despre modul în care aplicarea principiilor turismului responsabil în comună a contribuit la popularizarea acesteia ca stațiune turistică și ca nucleu al identității locale prin practicarea artelor populare tradiționale, prin promovarea obiectivelor turistice și a monumentelor de patrimoniu și nu în ultimul rând al infrastructurii turistice care face ca șederea în Polovragi să fie o experiență autentică.

Domnul Dan Carpov, reprezentantul Consiliului Județean Maramureș, ne-a vorbit despre proiectul cultural „Biserici De Lemn Din Ţara Lăpuşului. Tururi virtuale”, realizat în anul 2018 de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Maramureş şi co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, care vizează cercetarea şi promovarea a 30 de biserici de lemn, monumente istorice din Ţara Lăpuşului. Acesta propune, prin utilizarea unor mijloace de informare virtual-interactive, cu un impact puternic asupra utilizatorilor de internet, adoptarea unor metode moderne, responsabile, de punere în valoare a patrimoniului din Ţara Lăpuşului.

Doamna Doina Tătaru, om de turism, cu experiență jurnalistică de peste 30 de ani și expertiză în domeniul cercetării științifice fundamentale în cadrul Academiei Române a vorbit despre factorii care influențează dezvoltarea și progresul turismului responsabil în România și despre  distribuția echitabilă a beneficiilor între comunitățile gazdă. Turismul ar trebui să fie o experiență pozitivă și benefică atât pentru călători, cât și pentru gazde, pentru a acționa ca o forță de înțelegere reciprocă, empatie și respect.

Ziua de sâmbătă (23 februarie) a fost marcată de lansarea cărții domnului conf. univ. dr. Marius-Cristian Neacșu (ASE București), „Simion Mehedinți și geopolitica românească” la care au fost prezenți și au ținut câte o cuvântare prof. univ. dr. Silviu Neguț (ASE București), conf. univ. dr. Octavian Jora (ASE București) și dr. Costin Diaconescu (editor CD PRESS). În continuare ne-au încântat cu povești savuroase și călătorii culinare inedite Simona Lazăr, Mircea Coloșenco și Tiberiu Cazacioc în cadrul unei prezentări autentice despre bucătăria românească din perioada Belle Epoque: „Călătorii culinare: rețete, meniuri și cărți de bucate din secolul al XIX-lea”.

Ultima zi a Târgului de Turism (24 februarie) a fost marcată de prezența la stand a echipei Walk&Shoot – singurul atelier foto ce implică și ture prin București.

Mulțumim tuturor participanților, speakerilor și partenerilor noștri.

Parteneri: România Pitorească, Vacanțe&Călătorii, Merg.in, Cosy Romania

Parteneri media: Romexpo